I jakten på att hela tiden öka vår kunskap och förståelse för att bli bättre partner och rådgivare till våra kunder, bestämde vi oss att besöka e-handelskonferensen #emeet för första gången. Arrangörerna var noga med att poängtera att emeet inte är en vanlig konferens, utan en ’o’konferens! Vad det innebär kommer vi till längre ner.
Eventet hölls onsdagen 10/10 på postens fräscha huvudkontor ’Arken’ i Stockholm.
Vad är Emeet?
En mötesplats för främst e-handlare som träffas under en hel dag och pratar erfarenheter, problem o lösningar. Även leverantörer får vara med och bidra med tips och expertis, men de får inte sälja eller göra reklam för sina tjänster och produkter. Med leverantörer menas ’teknik-leverantörer’, såsom sökmotoroptimerare, webbutvecklare, e-handels plattformar, mm.
Vad var så speciell med Emeet?
Man är ju oftast van vid traditionella konferenser där man sitter snällt i stora grupper och lyssnar på någon expert, och har man tur kan man ställa någon fråga efter föredraget. På Emeet gjorde man precis tvärtom.
- Det fanns ingen förutbestämd dagordning
- Det fanns inga föredrag av experter (förutom några supersessioner)
- Ehandlarna själva stod för frågorna och svaren!
Dagordningen bestämdes först på morgonen, och även kontinuerligt under tiden. Det fanns en ”dagordningsvägg” med 45 minuter sessioner och totalt 10 rum, och man fick helt enkelt skriva på en lapp vad man ville diskutera och sätta upp lappen på en ledig plats på väggen. Det kunde alltså pågå 10 olika diskussioner kring något e-handelsämne på mindre grupper om ca 20 personer samtidigt.
Det gällde att sikta sig in på de ämnen man mest var intresserad av, dyka upp och delta i diskussionerna.
Just de mindre grupperna gjorde att alla kunde ställa frågor, komma med svar, förslag och synpunkter. En moderator från arrangörernas sida såg till att samtalsämnet inte kom på avvägar, man höll tiden, samt det inte blev till något säljmöte för någon leverantör!
Exempel på diskussionsämnen under sessionerna:
- Bedrägerier på nätet och mot e-handlare
- Marknadsföring av webbshoppen
- Sökmotoroptimering
- Nyttja bloggare för att synas
- Göra hemsidan enklare och mer säljande
- Fakturering över nätet
- Frakt och paketering
- Returer och hur man ska hantera det
- Vad kan online handel lära sig av offline handel
- Plattformar
- mm..
Mellan sessionerna fanns vissa luckor för fika och mingel så man kunde umgås och träffa andra som jobbade med- eller var ehandlare själva.
Då posten var en av huvudsponsorerna fick man vara på deras huvudkontor Arken, med stora och fräscha utrymmen. Bland övriga sponsorer kunde man hitta kända namn som Klarna, Payson, Pineberry, Jetshop och Brightstep.
Sätta punkt fick man göra med god mat, drinkar, mingel, och mera drinkar på coola Skyddsrummet fest & eventlokal.
Vad fick man ut av eventet?
- Träffa en massa trevliga och duktiga människor som jobbar med e-handel
- Ökad kunskap om olika delar av e-handel
- Inspiration
- Kontakter
- Trevligt och proffsigt bemötande av arrangörerna, branschforumet ehandel.se