Det är beklagligt att bedrägerier har blivit en del av vardagen, där man själv eller någon man känner kan ha blivit lurad att lämna ut koder eller godkänna transaktioner.
Tidigare har bankerna oftast skyllt på oss och generellt avvisat krav på ersättning. Samtidigt har det funnits starka röster som kräver att bankerna tar sitt ansvar, då det är alldeles för enkelt att överföra stora summor till okända konton utan större hinder.
Förra året gick ett fall hela vägen till högsta domstolen som slog fast att även om konsumenten lurats att lämna ut sina koder till okända personer, så var det inte ”särskilt klandervärt”, vilket ledde till att konsumenten fick tillbaka hela beloppet minus en självrisk på 12 000 kr.
Får alla lurade tillbaka sina pengar? Tyvärr inte. Du har chans att få tillbaka pengarna om du blivit lurad att ge ifrån dig koder, men inte om du själv har initierat överföringen. Med andra ord, om du har swishat över pengarna själv är chansen att få någon ersättning liten.
Har du tidigare blivit nekad ersättning av banken? Det är inte kört ännu. Du har möjlighet att begära en omprövning och hänvisa till det prejudikat som högsta domstolen fastställt.
Vad händer om banken fortsätter att neka ersättning? Då kan du vända dig till Konsumentverket, som prövar ditt ärende och beslutar om du ska få ersättning eller inte. Bankerna har utlovat att följa Konsumentverkets beslut.
Har någon verkligen fått tillbaka sina pengar? Visst, det finns många fall där konsumenten fått tillbaka sina pengar (minus en självrisk) efter att ha hänvisat till fallet på högsta domstolen. Bland våra kunder i Motala känner vi också till 2 familjer som fått det beviljad!
Hur gör jag nu? Ladda ner brevmallen från knappen nedan, fyll i den och lämna in den till banken. Glöm inte att ta en kopia innan du lämnar in. Om du blir nekad kan du lämna in kopian till Konsumentverket.
Det finns två olika mallar – en för ny anmälan om bedrägeri och en för omprövning av tidigare beslut.
Lycka till!