Gör rätt inför inköp av ny mobil – Bli inte lurad!

  • Iphone eller Android?

    • Vad har du använt tidigare? Vad har vänner och familjemedlemmarna? så man lättare kan få hjälp.
    • Har du någon speciell typ av surfplatta? (t ex en Ipad från Apple samarbetar bättre med en Iphone)
    • Köper du en Android modell ska du helst köpa en Samsung!

  • Köpa ny eller begagnad med garanti: Det finns flera seriösa företag som säljer begagnade mobiler i gott skick med garanti till mycket lägre priser! T ex, Refurbed, Phonehero, inrego, ixpress.

    En nackdel dock med begagnade mobiler kan vara batteritiden, då de oftast inte garanterar mer än 80% batterikapacitet.

  • Om du köper ny ska mobilens modell inte vara äldre än 2 år!

  • Priset: För runt 2 – 3 000 kr kan du få en riktigt bra Android mobil för vardagsbruk! Dyrast ger inte alltid mest.

  • Skärmstorlek (smaksak), lagringsutrymme (minst 64 GB) och arbetsminne (minst 3 GB) är sådant du vill ta reda på mer och jämföra med andra mobiler innan du köper.

  • Kameran då? Dyrare mobiler har i regel bättre kameror. Men en 2-3000 kr mobil har oftast en tillräckligt bra kamera för de flesta av oss.

  • Gå in i butiken, känn fysiskt på mobilerna, ställ frågor och anteckna. Men vänta med att slå till direkt!

  • Använd gärna prisjämförelsetjänster för att jämföra priser och läsa andras omdömen:

    • prisjakt.nu
    • pricerunner.se
    • Handla dock bara från företag du känner igen och som inte kräver förskottsbetalning! Akta dig om ett företag har för låga priser jämfört med snittet!

  • Byt inte abonnemang i samband med köp om du erbjuds av säljaren! Samla fakta först och återkom.

  • Ta gärna råd men bestäm aldrig på plats. Gå hem, fundera på saken och rådgör med andra!

  • Kontantkort? Nej! Hellre ett billigt abonnemang för runt 100 kr!

  • Billiga abonnemang (Hallon: 3, Halebop: Telia, Fello: Telia, Comviq: Tele2)

    • Gå in på respektives hemsida och kolla vad de olika abonnemangen kostar och har för villkor.

  • Familjeabonnemang – kan bli billigare när flera deltar. Erbjuds av de flesta leverantörer. Huvudpersonen får fakturan så får man göra upp sinsemellan!

  • Behåll / flytta samma nummer i samband med nytt abonnemang – Det sköter den nya leverantören du byter till utan kostnad.

  • Extra datakort för en surfplatta eller mobilt bredbandsrouter istället för ett nytt abonnemang.

  • Vad ingår i abonnemanget? Bra täckning, surfmängd, fria samtal och sms.

  • Fria samtal ingår numera i de allra flesta abonnemang och därför inget försäljningsargument längre! Det som skiljer mest är surfmängden.

  • Betala inte extra för surf du ändå inte använder. Ta reda på hur mycket du surfar genom att logga in på Mina Sidor hos din nuvarande mobiloperatör. Har man WiFi hemma så förbrukas ingen surf hemma!

  • Bindningstider – Bind aldrig mer än 12 månader och bara om du erbjuds ett riktigt bra erbjudande!

  • Kontrollera avtalet noga innan och efter du signerat så att bindningstiden, kostnaden eller andra villkor inte ”mystiskt” förändrats!

  • Tänk på att du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar på nätet eller genom samtal.

  • Tänk på att månadskostnaden oftast höjs när bindningstiden går ut eller i början på ett nytt år! Ha koll på vad du betalar och när bindningstiden går ut. Höjs det mycket ska du höra av dig till supporten och be om nykundspris eller helt enkelt byta leverantör! All info ser du när du loggar in på Mina Sidor för tjänsten.

  • Tänk på att om du inte är nöjd med din leverantör så är det inte så svårt att byta abonnemang som man tror! Den nya leverantören tar gärna hand om allt med nytt simkort, nummerflytt osv. Detta gäller förstås om du inte har bindningstid kvar!

  • Kolla först med din hemförsäkring vad som ingår innan du tecknar någon extra mobilförsäkring.

  • Pensionärsrabatter – Många företag har det, men du måste själv fråga efter det!

  • Varning för en del oseriösa telefonförsäljare som ringer upp och vill ’sänka’ dina kostnader! Be om en skriftlig offert som brev eller på mailet! Lägg bara på om de hittar på ursäkter varför det inte går att skicka ett förslag!

  • Ha koll på ditt telefonkonto och koder (Apple-id, Google konto och lösenord till det). Dessa hjälper dig att snabbt komma igång med en ny mobil.

  • Tänk på att inte bara slänga din gamla mobil – Finns mycket information kvar om mobilen inte nollställts.

Kontakta oss gärna om du har frågor eller behöver hjälp! 🙂